Ik heb mijn spaarhypotheekverzekering ingekort van dertig naar twintig jaar. Het hoe en waarom heb ik beschreven in de berichten inkorten spaarhypotheek 12. We zijn nu drie maanden verder en het lijkt erop dat het gelukt is. Er werden begin deze maand tot mijn verbazing ZES verschillende bedragen van mijn rekening afgeschreven. Gelukkig lijkt het onder de streep allemaal te kloppen. Waarom dit proces zo moeizaam verloopt, vind ik onbegrijpelijk. In dit bericht beschrijf ik mijn ervaring met het inkorten.

 

Drie partijen
De hypotheek is van BNP-Paribas (beheerder Quion), deze aanbieder heeft samen met Reaal een spaarhypotheekverzekering ontworpen waarbij Reaal de verzekering beheert. Omdat ik al eerder vragen had over mijn hypotheek heb ik contact gezocht met beide partijen. Maar zij staan mij niet te woord. Ik heb namelijk een tussenpersoon die al mijn vragen moet beantwoorden. Ik noem hem voor het gemak “mijn adviseur”.

 

Afschriften tot nu toe
Ik betaal elke maand rente aan BNP-paribas en een verzekeringspremie aan Reaal. De premie is gekoppeld aan een overlijdensrisicoverzekering. Daarom verschillen de bedragen die mijn vriendin en ik aan premie betalen. De premie wordt dus in twee losse bedragen afgeboekt. Met het inkorten van de looptijd zal deze premie stijgen. Hieronder staat de wijziging die ik verwachtte.

Huidige situatieVerwachtte situatie
152,82398,90
73,29196,33
79,53202,57

 

Stap 1: de offerte
Op 28 december heb ik telefonisch contact met mijn adviseur en ik bespreek met hem de mogelijkheden om de spaarhypotheek in te korten. Hij zal het voor mij uitzoeken.

Op 9 januari krijg ik bericht dat ik het antwoord van de verzekeraar pas na 18 januari zal ontvangen. Netjes geïnformeerd.

Op 18 januari krijg ik een brief van de verzekeraar dat het niet gelukt is om mij op tijd te informeren. Ik zal moeten wachten tot de 24e.

Op 26 januari krijg ik een telefoontje van mijn adviseur dat ik die dag een offerte krijg met het verhaal dat het onverstandig zou kunnen zijn om hierop in te gaan. Hij spreekt van een premieverhoging van 22.000,- euro. Vervolgens ontvang ik de offerte met het bericht dat hij expliciet geen advies geeft? Ik vind het een rare gang van zaken en besluit het voor mijzelf uit te rekenen.

Op 27 januari heb ik de offerte bestudeerd en kom tot de conclusie dat het inkorten mij ongeveer 8.000,-  zal opleveren. Ik heb verschillende vragen gesteld over mijn berekeningen aan de adviseur. Al snel krijg ik een reactie van de adviseur dat hij mijn berekeningen gaat bestuderen en daar even de tijd voor nodig heeft.

Op 31 januari krijg ik de reactie van de adviseur; ik krijg gelijk. Het bedrag waar hij het over had, was exclusief het rentevoordeel van het inkorten. Daarnaast zat hij er 2.000,- naast. Ik besluit om tegen het “advies” op de offerte in te gaan.

 

Stap 2: de goedkeuring
Op 1 februari (vijf dagen na ontvangst) hebben we het wijzigingsformulier opgestuurd naar de adviseur. Het wijzigingsformulier moet voor de 17e retour zijn bij Reaal, maar de geldverstrekker (BNP) moet nog tekenen voor de wijziging.

Op 10 februari krijgen ik bericht van de adviseur dat hij de 15e bericht gaat krijgen of BNP akkoord gaat met de wijziging.

Op 15 februari krijg ik bericht van de adviseur dat BNP uitstel heeft gevraagd.

Op 17 februari ontvang ik het bericht van de adviseur dat BNP contact heeft gehad met Reaal en dat ik een bevestiging zal ontvangen.

 

Stap 3: wachten
Op 3 maart heb ik nog geen bevestiging ontvangen. De normale premie is aan de start van de maand afgeschreven. Ik stuur een email naar de adviseur.

Op 6 maart ontvang ik een antwoord; Reaal zal de nieuwe premie voor 23 maart verwerken. Met terugwerkende kracht wordt de nieuwe premie verrekend.

Op 24 maart heb ik nog niets ontvangen. Ik krijg een bericht van de adviseur dat hij contact heeft gehad met Reaal. In april wordt het nieuwe bedrag afgeschreven. Volgens de adviseur zullen de mutatiekosten ook worden afgeschreven. Dit lijkt mij sterk omdat de mutatiekosten volgens de polis worden verrekend met de waarde van de verzekering. Ik besluit om af te wachten.

 

Stap 4: verbazing
Op 3 april worden er maar liefst zes bedragen van de rekening afgeboekt. Een offerte met uitleg of een bericht van Reaal ontbreekt. Natuurlijk ben ik meteen aan het rekenen geslagen. Gelukkig komt het onder de streep wel uit op het bedrag dat ik had verwacht, inderdaad zonder mutatiekosten. In het onderstaande overzicht zie je de bedragen die ik verwachtte versus de bedragen die zijn afgeschreven.

 Verwachtte afschrijvingDaadwerkelijke afschrijving
Totaal797,80797,80
Maart202,5779,53
196,3373,29
April202,5779,53
196,3373,29
128,02
128,02
118,06
118,06

De extra bedragen komen niet overeen met elkaar. Weten jullie waarom dat zo is?

Ik snap echt niet waarom dit zo’n moeilijk proces is. Dit zou met één telefoontje en één brief geregeld moeten zijn. Ik heb vorige week nog een weekje gewacht op de beloofde polis, maar ik ga vanmiddag mijn adviseur nog maar een keer een email sturen.

Wordt vervolgd….

Waarom makkelijk doen…
Share
Getagd op:                                                                

7 gedachten over “Waarom makkelijk doen…

  • 13/04/2017 om 07:29
    Permalink

    Zijn wij blij met onze simpele annuïteitenhypotheek 😉
    Ach, zolang de cijfers maar kloppen gaat het goed, toch?

    Beantwoorden
    • 14/04/2017 om 17:27
      Permalink

      Ik heb alleen de nare eigenschap dat ik het ook wil begrijpen. Ik verlang steeds meer naar een andere (lees simpele) hypotheekvorm…..

      Beantwoorden
    • 14/04/2017 om 17:25
      Permalink

      Ik raak vooral gefrustreerd door het feit dat ik niet gewoon kan bellen met Reaal. De adviseur is voor mij niets anders dan een doorgeefluik. Inmiddels weer een reactie gehad van de adviseur dat hij mijn vragen door zal sturen naar Reaal… zucht….

      Beantwoorden
  • 14/04/2017 om 20:52
    Permalink

    Als ik het over mocht doen zou ik ook zeker geen spaarhypotheek meer afsluiten. Vreselijk inflexibel ding is het.
    Na 22 jaar zitten wij nu wel in de fase dat de opbouw lekker hard gaat, dus nog even doorbijten en uitzitten.

    Beantwoorden
      • 16/04/2017 om 00:05
        Permalink

        Wat een gedoe allemaal, als je niet zo goed onderlegd zou zijn dan was je zeker aan het twijfelen geslagen.
        Maar, voor die tijd verhuizen met nieuwe annuïteitenhypotheek?

        Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *