Sinds de start van dit blog schrijf ik regelmatig over mijn spaarhypotheek. Dit komt omdat ik de looptijd heb laten inkorten van dertig naar twintig jaar. Het proces verloopt alles behalve soepel. Eind april leek alles voor elkaar te zijn, maar na het ontvangen van de polis dacht ik dat er iets niet klopte. Ik heb direct vragen gesteld en moest anderhalve maand wachten op antwoorden. Vorige week was ik het wachten beu en heb ik een officiële klacht ingediend. Dit lijkt te helpen, vandaag kwam het verlossende telefoontje van de adviseur. Ik krijg gelijk en de verzekeraar gaat dit met mij verrekenen. Wat er precies aan de hand was beschrijf ik hieronder;

 

Wat stond er in de polis?
Ik heb voor het inkorten de oude polis van mijn spaarhypotheek erg goed bestudeerd. Hierin stond beschreven dat een bepaald bedrag geïnvesteerd werd in de waarde van de levensverzekering. Dat bedrag bleek € 3,05 lager dan onze maandelijkse inleg. Dit verschil kwam overeen met de provisie die onze adviseur jaarlijks zou ontvangen.

Maar toen ik mijn nieuwe polis kreeg, bleek het verschil tussen onze betaling in ingelegde premie veel hoger te zijn, namelijk € 22,73.

Daarnaast is er onduidelijkheid over de hoogte van de overlijdensrisicopremie. In de oude polis lijken de zogenaamde poliskosten (€10,-) bovenop de risicopremie gezet te zijn. In de nieuwe polis lijken deze kosten niet voor te komen, maar echt zeker weten kan ik dit niet.

 

Vragen en wachten
Nadat ik de vragen heb gesteld was het wachten, wachten en nog eens wachten…. Na een maand heb ik mijn vragen nogmaals verstuurd en vanaf dat moment kreeg ik netjes elke week bericht van mijn adviseur dat ze meer tijd nodig hadden. Na drie weken was ik er klaar mee en heb ik een klachtenbrief opgesteld. En wat blijkt… klagen helpt! Na drie werkdagen kreeg ik een telefoontje van mijn adviseur.

 

Wat zei de adviseur?
Hij vertelde mij dat hij dat er een zogenaamde “verhogingsprovisie” bovenop de premie is gezet. Dat moest hij even uitleggen…

Het blijkt dat de adviseurs een hogere provisie krijgen als de klant een hogere premie betaalt. En deze extra provisie is € 236,- per jaar. Met een looptijd van dertien jaar kom je dus op een totaal van € 3.068,- aan extra “advieskosten”.

Hij gaf aan dat hij hier niet van op de hoogte was. Daarnaast zei hij dat ik hier ook niet van op de hoogte had kunnen zijn en dat het daarom onredelijk is. Daarom heeft hij aangegeven van de verhogingsprovisie af te willen zien. Reaal gaat hiermee akkoord en zal de verhogingsprovisie met terugwerkende kracht met mij verrekenen.

Ik denk zelf dat het wel wat meer dan “onredelijk” was. Onwettig was misschien een beter woord. Stilzwijgend de provisie van de adviseur verhogen, lijkt mij een grove overtreding!

 

Gelijk krijgen voelt goed, maar….
Ik ben blij dat ik het goed gezien heb en dat ik gelijk krijg. Toch voel ik mij bedrogen. Het is niet fijn dat je zo op je hoede moet zijn bij financiële producten. Ik ben blij dat adviseurs niet meer voor provisie mogen werken (al is er al een stevige lobby bezig om dit terug te laten draaien). Wij sloten onze hypotheek af voordat deze wetgeving er was en je ziet hoe oneerlijk en ondoorzichtig het allemaal is.

Mocht je ook een spaarhypotheek (verzekering) hebben, zorg er dan voor dat je snapt waarvoor je betaalt! Stel concrete vragen! De verzekeraar is verplicht openheid te geven over de totstandkoming van de premie.

 

Nu weer wachten..
Reaal moet nog reageren. Ik ben erg benieuwd hoelang dat gaat duren en wat ze zullen zeggen. Waarschijnlijk krijgt de adviseur de schuld omdat hij mij beter had moeten informeren. Ik ben benieuwd in hoeverre ze de schuld bij zichzelf zullen leggen. En ik wil nog graag weten wat er gebeurd is met de poliskosten. Wordt (helaas) vervolgd.

De “verhogingsprovisie” en klagen helpt!
Share
Getagd op:                                                        

8 gedachten over “De “verhogingsprovisie” en klagen helpt!

  • 23/06/2017 om 12:18
    Permalink

    Wat bizar dat zelfs de adviseur niet weet dat de provisie omhoog is gegaan…
    Wij hebben ‘gelukkig’ onze hypotheek afgesloten nadat de regelgeving hierover veranderd was. Alsnog wel heel veel uitgezocht en vragen gesteld om zeker te zijn dat we de juiste keuzes maakten.

    Beantwoorden
    • 23/06/2017 om 14:36
      Permalink

      Ik kon/kan het ook nog niet echt geloven. Maar ik kan mij ook niet voorstellen dat hij dit heeft willen stilzwijgen, zeker omdat hij heel goed weet dat ik alles goed wil snappen.

      Wat wel bijzonder is, is dat de adviseur net deed alsof hij heel ruimhartig was door af te zien van de extra provisie. Maar als hij hieraan had vastgehouden, had hij zeer waarschijnlijk geen schijn van kans als ik bezwaar zou maken.

      Beantwoorden
  • 23/06/2017 om 23:10
    Permalink

    Eigenlijk zouden hier fikse boetes op moeten staan, ze doen maar.
    De inkorting van de looptijd gaat de adviseur minder opleveren vandaar de verhogingsprovisie, je moet wat om je geld te krijgen.
    Normaliter gaat de ORV omlaag bij inkorten, als de provisie maar niet via een andere constructie wordt verwerkt?

    Beantwoorden
    • 24/06/2017 om 00:03
      Permalink

      Ik had het zelfs niet helemaal onredelijk gevonden als ze de provisie hadden verhoogt met hetzelfde bedrag als de adviseur misloopt. Maar in dat geval zou het gaan om 360,- en niet 3K. Maar aan de andere kant, de adviseur heeft ook 10 jaar minder zorgplicht.

      De provisie wordt inderdaad los gezien van de ORV. Ik heb nog altijd een vraag uitstaan over de exacte hoogte van mijn ORV. Ik kan dit niet goed herleiden omdat het lijkt te zijn gecombineerd met de zogenaamde poliskosten.

      Uiteindelijk komen we er wel….

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *