Het jaar is bijna afgelopen en alle cijfers zijn binnen. Tijd om de balans op te maken. Hoe hebben we het dit jaar op financieel gebied gedaan? Er één heel grote uitgave geweest, de verbouwing voor de babykamer. Desondanks hebben we het toch beter gedaan dan vorig jaar.

Er kwam iets meer binnen en ons spaarpercentage steeg aanzienlijk. Alles bij elkaar niet slecht in het jaar dat we onze tweede dochter kregen. Alle lof gaat naar Vriendin die op het laatste moment nog even € 10.000,- inlegde in de hypotheek en daarmee ons gezamenlijke spaarpercentage een enorme boost gaf.

Netto inkomen
In de onderstaande tabel staat ons netto jaarinkomen van 2016 en 2017.

Inkomen20162017
gelddromer € 29.639.- € 31.682,-
vriendin € 32.156.- € 32.507,-
gezamenlijk € 61.795,- € 64.190,-

Dit jaar was er dus een kleine stijging. Dit is te verklaren door salarisverhogingen en een paar eenmalige uitkeringen. Daarnaast kregen we iets meer kindertoeslag. We zijn niet meer gaan werken. Vriendin heeft nog steeds één dag in de week extra ouderschapsverlof. Dit is inmiddels overgegaan in onbetaald verlof. Zoals het er nu uitziet, ga ik eind volgend jaar ook een dag ouderschapsverlof opnemen. De komende jaren zal het inkomen waarschijnlijk eerder dalen dan stijgen.

Spaarpercentage
Hieronder staan de spaarpercentages van de afgelopen twee jaar. Het spaarpercentage geeft niet aan hoeveel geld we naar onze spaarrekeningen hebben gestort, maar hoeveel er geïnvesteerd is in onze toekomstige vrijheid.

Op dit moment reken ik twee doelen tot het spaarpercentage; aflossingen en investeringen. Al het overige geld is opgemaakt of is opgenomen in de buffers.

Savingsrate20162017
gelddromer32,9%34,1%
vriendin23,5%38,7%
gezamenlijk28,0%36,7%

Mijn spaarpercentage is iets gestegen, maar niet heel erg veel. Eigenlijk viel mij dat wel een beetje tegen, vooral omdat ik erg bewust bezig ben geweest met mijn uitgaven. Desalniettemin is 34,1% geen slechte score. Meer dan 1/3 van alles wat er binnenkomt, wordt dus geïnvesteerd in de toekomst.

De grote verassing is natuurlijk het spaarpercentage van Vriendin. Zij besloot op het allerlaatste moment nog even een groot gedeelte van haar spaargeld in te zetten als extra aflossing. Met deze zet komt ze met haar spaarpercentage dik boven dat van mij.

Totale jaaruitgaven
Als je ons spaarpercentage van onze inkomsten aftrekt, dan krijg je onze totale jaaruitgaven. Een schrikbarend hoog bedrag! In totaal hebben we € 40.798,- uitgegeven (of tijdelijk opzij gezet). En dat komt neer op € 111,- per dag! Het is raar om te merken hoe verrast ik ben door de hoogte van dit bedrag. Ik heb oprecht niet het gevoel dat we per dag € 111,- uitgeven, toch is het aan het eind van het jaar wel weg.

Natuurlijk hebben we dit jaar een kleine verbouwing bekostigd en is er een kindje bijgekomen. En misschien valt het in vergelijking tot anderen best wel mee, maar echt “frugal” kan ik het niet noemen. Ik besef me maar al te goed hoe luxe we het hebben en hoe bevoorrecht we zijn met ons inkomen. Er zijn veel gezinnen in Nederland die het met veel minder moeten doen en dus niet of nauwelijks de mogelijkheid hebben om te sparen. Zoals ik al eerder schreef, het spel is niet eerlijk.

Ik heb even gekeken of onze uitgaven in lijn zijn met de adviezen van het Nibud, maar zijn adviseren in onze situatie een budget van € 44.500,-. Daar zijn we toch mooi 10% onder gebleven.

De hypotheek
Op het gebied van onze hypotheek is er veel gebeurd.

We hebben dit jaar 18.000,- extra afgelost op het aflossingsvrije deel. Daarnaast hebben we de looptijd van onze spaarhypotheek ingekort. Volgers van het eerste uur weten hoeveel bloed zweet en tranen dit heeft gekost. Echt een ramp… maar aan de andere kant; al het uitpluizen en geklaag heeft ons wel ruim € 3000,- opgeleverd. En met het inkorten van de spaarhypotheek besparen we op de lange termijn ook nog ruim € 13.000,-. Het was vermoeiende maar leerzame ervaring, zeker wel de moeite waard.

Leningdeelsoort leningaflossing/waarde spaardeelhypotheekschuld
totaal: € 97.413,79
€ 80.000,-aflossingsvrij € 67.000,- € 13.000,-
€ 100.000,-spaarhypotheek € 15.586,- € 84.413.-

Het verloop van de hypotheek sinds 2010
In de onderstaande grafiek is het verloop van de hypotheek over de jaren heen goed te zien.

Het is duidelijk dat we de afgelopen twee jaar grote stappen gezet hebben. De verwachting is dat we het restant van de aflossingsvrije hypotheek volgend jaar kunnen aflossen. Daarna denk ik dat we jaarlijks “hapjes” gaan nemen uit de spaarhypotheek om de maandlasten naar beneden te krijgen.

De investeringen
Vanaf 2016 investeer ik elke maand € 100,- bij Meesman.nl (geen advertentie). Omdat ik hoop verwacht dat wij in de toekomst hypotheekvrij zijn, vind ik het verstandig om te oefenen met investeringen. Ik heb dit jaar een hoop bijgeleerd over aandelen, indexfondsen, obligaties en dividend. Ook heb ik ervaring opgedaan met koerswisselingen. Ik weet nu hoe het voelt als je ziet dat de koersen dalen. Ik geloof echt dat je de “buy and hold” mentaliteit moet ontwikkelen. Afgezien van een paar dipjes heb ik nog geen echte tegenslag gehad, dus ik ben nog “in training”.

Tot nu toe gaat dus nog alles goed. Hoewel… het obligatiedeel van de investeringen staat toch een beetje in de min. Maar met de huidige markt is dat ook niet zo gek.

Waarde beleggingen20162017
Meesman€ 1.370,-€ 2.665,-

Het aankomende jaar blijf ik rustig elke maand € 100,- inleggen. Meer gaat het de komende tijd niet worden. Ik verwacht de komende jaren een keer een stevige correctie, want met de lage spaarrentes lijken er overal bubbels te ontstaan (aandelen, huizenmarkt, bitcoin). Iedereen zoekt op dit moment rendement voor zijn geld.

Het aflossen van het laatste stukje aflossingsvrije hypotheek blijft het belangrijkste doel. Een gegarandeerd rendement en lagere maandlasten zijn de belangrijkste argumenten om ermee door te gaan. Als we klaar zijn met aflossen denk ik dat er uitstapjes gaan komen naar dividendinvesteringen of andere fondsen/aanbieders. We zullen zien…

Maandelijkse update
Ik zal maandelijkse updates blijven schrijven, maar ik ga ze wel iets aanpassen. Zo heb ik mijzelf voorgenomen om het nog overzichtelijker te maken door bijvoorbeeld niet meer op de cent nauwkeurig te rapporteren.

Ik merk dat de maandelijkse updates mij “bij de les” houden. Het is goed om jezelf (ook al is het anoniem) te moeten verantwoorden voor de gemaakte keuzes. Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om te doen. Ik ben best trots op onze prestaties op financieel gebied.

Kleine aanpassingen op de site
Het rijke wijf attendeerde mij op het feit dat ik mijn “wie ben ik” pagina niet had aangepast na de komst van onze dochter (nog bedankt daarvoor!). Inmiddels is dat gebeurd. Ook heb ik de bovenstaande gegevens van dit jaar toegevoegd aan de pagina “financieel overzicht“.

Alvast een gelukkig nieuwjaar!

Dat het volgend jaar net zo’n succesvol jaar mag worden!

Financieel jaaroverzicht 2017
Getagd op: