Als je naar de onderstaande cijfers kijkt, zou je zeggen dat het een prima maandje is geweest. Maar zoals ik al eerder beschreef, zat het allemaal niet mee. Omdat ik deze tegenslag heb opgevangen met mijn persoonlijke reserves, zie je het bijna niet terug in de maandcijfers. In totaal heb ik € 400,- moeten inleveren op de reserve.

Het gespaarde bedrag is helemaal tot stand gekomen door het overschot op de gezamenlijke rekening. Dit is een stuk hoger dan vorig jaar omdat ik vanaf het begin van dit jaar mijn standaardinleg met € 200,- heb verhoogd. Dit heb ik gedaan zodat ik automatisch meer inleg dan Vriendin. Zij heeft immers €12.000,- meer afgelost en ik moet daarom nog een flinke inhaalslag maken. In een normale maand zou ik de extra last van € 200,- makkelijk moeten kunnen dragen, maar deze maand vloog het geld er echt uit.

In totaal zal ik de komende maand € 400,- moeten overhouden om weer op mijn gewenste reservebedrag uit te komen. Ik ga daarom proberen om deze maand niet te pinnen! Als er geen verassingen zijn, houd ik dan aan het eind van de maand € 600,- over. Alle vaste lasten en mijn aandeel voor de boodschappen worden automatisch afgeschreven, dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken.

Normaal gebruik ik de € 600,- als “leefgeld”. Ik betaal mijn hapjes, drankjes, kapper, kleding, uitstapjes en hobby’s van dat geld. Wat er over blijft, gaat zoals altijd naar de spaarrekening voor een extra aflossing.

Omdat ik een tijd geleden mijn verjaardag heb gevierd, heb ik nog € 150,- cash (cadeaus) liggen. Met deze € 150,- zal ik het deze maand moeten doen. Ik ben benieuwd of ik het daarmee ga redden… Gisteravond al even gezellig een speciaalbiertje gedronken met vriendin. Nog € 141,- over en 28 dagen te gaan 😕.

 

Maandelijkse update: februari 2018 
Voortgang
Gespaard voor extra aflossing€ 639,-
Inleg spaarhypotheek€ 379,-
Inleg beleggingen€ 100,-
Totaal€ 1.118,-
Uitgevoerde extra aflossingen€ -,-
Leningen
Aflossingsvrije hypotheek€ 11.000,-
Spaarhypotheek€ 83.571,-
Totaal€ 94.571,-
Beleggingen
Portefeuille Meesman€ 2.823,-

 

Omdat we nog geen € 1000,- gespaard hebben voor een extra aflossing, zal die nog een maandje op zich moeten laten wachten. Met dit overschot op de spaarrekening zal er elke twee maanden een extra aflossing kunnen plaatsvinden. Dat schiet lekker op!

Maandelijkse update 02-2018
Share
Getagd op:                                                                    

6 gedachten over “Maandelijkse update 02-2018

  • 26/02/2018 om 21:24
    Permalink

    Ondanks dat het tegenvalt naar eigen zeggen vind ik het inderdaad toch mooie bedragen.
    Maar waarom los je pas af als er weer €1000 gespaard is? Waarom niet elke maand een bedrag wat je over hebt?

    Beantwoorden
    • 27/02/2018 om 09:55
      Permalink

      Goeie vraag! Wij sparen tot de 1000,- vanwege de voorwaarden van onze hypotheekverstrekker.

      Als je een bedrag aflost dat groter is dan 210% van het normale maandbedrag, dan krijg je binnen een paar dagen een brief. Als het bedrag kleiner is, krijg je pas na 30 werkdagen (lees; langer dan een maand) een bevestiging. En aangezien we dan elke maand zouden aflossen, gaan de zaken doorelkaar lopen. Waarschijnlijk komt het dan ook wel goed, maar ik zal het dan weer moeten controleren. En daar heb ik geen zin in.

      Daarnaast is het werken met mooie ronde getallen wel zo fijn :-).

      Beantwoorden
      • 27/02/2018 om 13:03
        Permalink

        Dan snap ik het inderdaad helemaal. Wij kunnen gewoon per keer met iDEAL overboeken. Zodra dat gebeurd is is direct te zien wat de nieuwe waarde is.

        Beantwoorden
          • 27/02/2018 om 13:38
            Permalink

            Zelf zit ik bij de FLORIUS wat onderdeel is van de ABN-AMRO. Stukje familiehypotheek wat we nu aflossen is bij de ABN-AMRO rechtstreeks. Dat werkt beide hetzelfde zij het dat het via het eigen platform gaat.

          • 27/02/2018 om 20:31
            Permalink

            Goed om te weten, wij zitten zelf bij BNP Paribas. Wat de afhandeling via Quion laat lopen.

            Op de site van Quion staan tegenstrijdige berichten over hoe je zou moeten aflossen. Op de digitale omgeving van de klant staat dat je eerst een verzoek zou moeten indienen. Maar als je de Q&A goed leest, dan zie je dat je gewoon het geld kan overboeken met in de beschrijving een duidelijke instructie waar het voor is. Dat is tot op heden altijd goed gegaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.