Het leek zo simpel; “de maand starten met €150,- cash en de hele maand niet pinnen.”

Omdat ik vorige maand heb moeten interen op mijn op mijn reserves, heb ik mijzelf een uitdaging gesteld. Eén maand niet pinnen. Ik had nog € 150,- in huis, en daar moest ik het mee doen. De maand is nog maar een week oud en ik moet toegeven dat het lastiger is dan ik had gedacht. Niet per se omdat € 150,- te weinig is (vaste lasten en boodschappen zijn al betaald), maar eerder omdat je in sommige situaties niet meer met cash kan betalen.

Strikt genomen is het experiment mislukt. Ik heb de afgelopen week twee keer met mijn pinpas afgerekend. Op mijn werk kan je domweg niet meer afrekenen met cash. Omdat ik op mijn werk moest eten i.v.m. overwerken en studiemateriaal moest aanschaffen, kon ik niet anders. Uiteindelijk kan ik deze kosten weer declareren, dus misschien telt het niet echt. Toch voelde het als falen om zo snel de pinpas te moeten gebruiken.

Het is natuurlijk heel logisch voor bedrijven of instellingen om het “gehannes met contant geld” niet meer te willen. Het scheelt tijd aan de kassa, in de boekhouding, training/controle van personeel en het is veiliger omdat je minder kans hebt op overvallen en diefstal. Eigenlijk alleen maar voordelen zou je denken.

Toch zijn er tegenstanders van de opkomst van “pin only” beleid. Zo was er vandaag nog een discussie in de Tweede Kamer over gemeentehuizen die geen cash meer accepteren. Belangrijke argumenten die je vaak hoort zijn bijvoorbeeld keuze voor anonimiteit en ouderen die gewend zijn om met cash te betalen. Maar ook mensen in de schuldsanering mogen/kunnen soms niet met pin betalen.

 

Betaalpijn
Er is naast de bovenstaande reden nog een andere belangrijke reden waarom je niet zou willen pinnen. In het boek Psychologeld wordt er gesproken over “betaalpijn”. Dit is het verlies dat je voelt als je met geld uitgeeft. Het blijkt dat mensen die pinnen gemiddeld meer geld uitgeven per bezoek aan de supermarkt dan mensen die met cash betalen. Je voelt een uitgave nou eenmaal beter als je deze met contant geld uitgeeft. Het afrekenen met een pinpas leidt dus tot minder betaalpijn dan het afrekenen met cash.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die met cash betalen beter weten wat ze hebben uitgegeven dan mensen die met een kaart afrekenen. Weet jij bijvoorbeeld nog hoe hoog jouw laatste pintransactie was?

Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als biljetbreekangst. We zijn huiverig om bijvoorbeeld een briefje van vijftig in te zetten als we een kleine aanschaf doen. Met kleingeld gaan we een stuk onzorgvuldiger om. Er komt dus nogal wat psychologie bij dit thema kijken. 

Betaalpijn zorgt er dus voor dat je minder uitgeeft. De verliesaversie (verlies van het geld) is heftiger als het om contanten gaat. Dit maakt dat het voor ondernemers interessanter is om klanten zoveel mogelijk met pin te laten betalen.

 

Contactloos pinnen
Met de komst van contactloos pinnen is de betaalpijn nog verder afgenomen. De betaalhandeling is nog korter en in mijn ervaring kijkt men bij het betalen van een kopje koffie niet eens meer naar het bedrag. Dit “niet kijken” is een natuurlijke manier van het ontwijken van de betaalpijn. Heel menselijk dus. Maar misschien niet zo slim…

Waar ik nog steeds een beetje verbaasd om ben, is dat mijn bank ongevraagd mijn bankpas activeerde voor contactloos betalen. Ineens bleek het mogelijk om zonder pincode te kunnen betalen. Natuurlijk heel erg fijn om binnen 3 seconden af te kunnen rekenen, maar het is logisch dat dit ondoordachte uitgaves nog makkelijker maakt. Ik ben dan ook misschien een van de weinigen van mijn generatie die geen gebruik maakt van het contactloos pinnen.

 

Nog 16 dagen zonder pinnen
Op dit moment  zit er nog € 109,- in de portemonnee. Ik verwacht dat ik het daarmee ga redden, maar bij de aankomende VrijMiBo (vrijdag-middag-borrel) op het werk zal ik toch weer met pin moeten betalen. En deze kosten kan ik helaas niet declareren :-p.

Misschien dat iemand mijn portemonnee als pinautomaat wil gebruiken en het geld terug kan storten op de rekening. Wel even gedoe, maar door het gedoe ervaar ik gelukkig wel betaalpijn.

Een maand niet pinnen
Share
Getagd op:                                                                                        

3 gedachten over “Een maand niet pinnen

  • 08/03/2018 om 09:41
    Permalink

    Biljetbreekangst dat klinkt als een leuke blogtitel. En dat herken ik ook wel een beetje. Succes met het niet pinnen. Erg lastig inderdaad op sommige plekken.

    Beantwoorden
  • 18/04/2018 om 11:09
    Permalink

    Contactloos pinnen heb ik wederom, na overstappen naar een andere bank, direct uitgezet.
    Misschien zou ik ook weer naar contact geld overgaan. Voordeel van pinnen dat je wel gemakkelijk een overzicht krijgt waar je geld naartoe gaat.

    Beantwoorden
    • 18/04/2018 om 22:39
      Permalink

      Afgelopen week ging het er juist over dat het nibud constateerde dat mensen door digitale bankzaken (zoals automatische incasso’s) het overzicht kwijt raken.

      Maar ik herken het ook wel, ik heb ook het gevoel dat ik meer overzicht heb met mijn bankieren app ten opzichte van cash.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.